پروتزهای ثابت و متحرک: مقایسه ای نزدیک

پروتزهای ثابت و متحرک: مقایسه ای نزدیک

لبخند شما یکی از منحصربه‌فردترین چیزهای شماست، به همین دلیل انتخاب بهترین دندان مصنوعی یک تصمیم مهم است. به طور کلی، اکثر مردم پروتزهای ثابت را ترجیح می دهند، اما برخی شرایط وجود دارد که پروتزهای متحرک گزینه بهتری هستند. در اینجا یک تفکیک وجود دارد که مزایا و معایب هر کدام را با هم مقایسه می کند.

زیبایی و احساس دهان

هر کسی می تواند دندان مصنوعی شما را ببیند، اما فقط شما می توانید آنها را حس کنید. به همین دلیل است که باید در نظر بگیرید که چگونه پروتزها پس از نصب در دهان شما قرار می گیرند. هنگامی که دندان مصنوعی به درستی قرار نمی گیرد، باعث ناراحتی طولانی مدت و اغلب دردناک دهان می شود.

هنگامی که پروتزهای ثابت به درستی نصب شوند، یک تناسب ثابت و راحت خواهند داشت. آنها همچنین مزایای زیبایی را ارائه می دهند که باعث می شود بیشتر شبیه دندان های طبیعی باشند.

پروتزهای ثابت به شما این امکان را می دهد که راحت تر از دندان مصنوعی متحرک غذا بخورید و صحبت کنید. لازم نیست نگران شل شدن غیرمنتظره آنها باشید، حتی در طی چندین سال. آنها همچنین معمولاً رسانای گرمایی بهتری نسبت به پروتزهای متحرک هستند و طبق گزارش ها به بیماران احساس بهتری از دمای غذا می دهند.

دلیل اصلی اینکه یک بیمار کاندید مناسبی برای دندان مصنوعی ثابت نیست این است که استخوان فک او به اندازه کافی سالم نیست که بتواند از جراحی پشتیبانی کند. اگرچه پروتزهای متحرک در حالت ایده آل باید مانند نمونه های ثابت خود عمل کنند، اما ماهیت جدا شده آن ها بیشتر باعث ایجاد درد و ناراحتی می شود.

به خاطر داشته باشید که پروتزهای مصنوعی چندین هفته یا حتی یک یا دو ماه طول می کشد تا واقعاً در دهان قرار گیرند. این دوره سازگاری زمانی است که بیماران اغلب درد یا ناراحتی را گزارش می کنند. اگرچه پروتزهای متحرک ممکن است در ابتدا کمتر طبیعی به نظر برسند، اما بیشتر بیماران با گذشت زمان به آنها عادت می کنند.

عملکرد و مراقبت در طول زمان

نوع پروتزهایی که در نهایت انتخاب می‌کنید باید طوری طراحی شوند که سال‌های آینده به بهترین نحو به شما خدمت کنند. دندان مصنوعی باید با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد تا کمترین نفوذ را در فعالیت های روزانه شما ایجاد کند. در حالی که هر دو پروتز ثابت و متحرک گزینه‌های مناسبی برای استفاده طولانی‌مدت هستند، تفاوت‌هایی در مراقبت و نگهداری از آن‌ها وجود دارد که می‌تواند برای صحبت با دندان‌پزشک مفید باشد.

در حالی که پروتزهای متحرک را می توان به طور کامل در یک محلول مخصوص خیس کرد و تمیز کرد، اما بیرون آوردن و داخل کردن آنها بیشتر از نمونه های ثابت در معرض میکروب ها و باکتری ها قرار می گیرد. به همین دلیل، بیمارانی که پروتزهای متحرک دارند ممکن است در طول زمان با میزان بیشتری از پوسیدگی، شکستگی دندان و پریودنتیت مواجه شوند. هنگام در نظر گرفتن پروتزهای متحرک، بیماران با رعایت بهترین شیوه های بهداشتی، موفق تر خواهند بود. برخی از نکات عبارتند از:

پروتزهای مصنوعی خود را در یک لیوان آب تمیز یا محلول خیساندنی مورد تایید دندانپزشک قرار دهید.
مسواک زدن پروتزهای خود با مارک هایی که تعمیر و نگهداری پروتز را مشخص می کنند.
پروتزهای مصنوعی خود را زیر آب قرار دهید تا مواد زائد بین خیساندن یک شبه پاک شوند.
با پروتزهای خود ملایم باشید – ترک، خمیدگی یا هر دستکاری دیگری در دستگاه می‌تواند بر راحتی دستگاه تأثیر بگذارد و باکتری‌های بیشتری وارد آن شوند.
پروتزهای ثابت مانند دندان های معمولی مسواک زده می شوند و به همان توجه و مراقبت نیاز دارند. آنها در طول زمان باند باقی می مانند، حتی در مواردی که از دندان های اکریلیک نیز حمایت می کنند (که پروتزهای متحرک ممکن است در طول زمان به خوبی با آن ها پیوند نخورند). در واقع، بیشتر خرابی های گزارش شده از پروتزهای ثابت با پوسیدگی از قبل موجود در ناحیه دندان مصنوعی و اطراف آن مرتبط است – به عبارت دیگر، پوسیدگی قبلا باعث آسیبی شده بود که منجر به شکست پروتز می شد، نه اینکه خود پروتز ثابت از کار بیفتد.

بار دیگر، بزرگ‌ترین عیب پروتزهای ثابت این است که می‌توانند با اتصال به ساختار استخوانی ضعیف، مشکلات موجود در مورد سلامت دهان را تشدید کنند. علیرغم مزایای پروتزهای ثابت در سایر نواحی، بیمارانی که سلامت کلی دهان و دندان دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی نباشند.
مقایسه هزینه ها
اگر از یک دندانپزشک یا حتی یک موتور جستجوی آنلاین پرسیده باشید، “کدامیک ارزان تر است – پروتزهای ثابت یا متحرک؟” ممکن است یافتن پاسخی مختصر که هزینه های فوری و بلندمدت مربوط به هر روش را مشخص می کند، برای شما چالش برانگیز باشد.

حقیقت این است که شرایط خاص شما مقرون به صرفه بودن روش های مختلف مراقبت از دندان شما را تعیین می کند. در حالی که شناسایی گزینه های شما بخشی از مجموعه مراقبت های ارائه شده توسط دندانپزشک شما است، به شما کمک می کند که کمی پیش زمینه در مورد آنچه که باید در مکالمه انتظار داشته باشید داشته باشید.

پروتزهای متحرک در کوتاه مدت گزینه مقرون به صرفه تری هستند. سطوح پایین تهاجمی آنها باعث کاهش هزینه در بسیاری از عوامل مؤثر می شود، از جمله عامل بی حس کننده مورد نیاز برای نصب آنها (به عنوان مثال، بی حسی موضعی نووکائین در مقابل آرامبخش کامل بیهوشی).

در حالی که پروتزهای ثابت به طور مداوم گزینه گران‌تری نسبت به پروتزهای متحرک هستند، بسیاری از بیماران آن‌ها را در مقایسه با کیفیت زندگی ترجیح می‌دهند، زیرا جویدن و صحبت کردن را آسان‌تر می‌کنند.

دنت منت - فروشگاه آنلاین کالای دندانپزشکی - Dayo Dental 7 672x372 1

 

تهاجمی بودن نصب

در حالی که برخی از افراد ممکن است از تعویض ردیف های کامل دندان سود ببرند، مواردی وجود دارد که می توان دندان های اصلی برخی از بیماران را نجات داد. در این سناریو، دندانپزشکان احتمالاً پروتزهای متحرک را پیشنهاد می کنند. تحقیقات نشان می دهد که دندان های سالم (بدون حفره) کاندیدای مناسبی برای پروتزهای متحرک هستند. آنها گزینه های کمتر تهاجمی برای استخوان های فک هستند که جراحی به عنوان یک گزینه مناسب ندارند.

با توجه به مجله بین المللی پروتز، تهاجمی رویه مرتبط با نصب پروتزهای ثابت “نیازمند قربانی کردن بافت های سخت سالم است.” این باعث می شود این روش بسیار تهاجمی تر از پروتزهای متحرک باشد. ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان گزینه قابل تحملی نباشد. اما مزیت این است که فقط یک بار باید نصب شود و به طور کلی بعد از آن، با نگهداری سبک دندانپزشکی در مطب، ایمن است.

گزینه های خود را بسنجید

تحقیقات دندانپزشکی به نیاز روزافزون در سراسر جهان به پروتزهای ثابت و متحرک اشاره دارد. اگر از دست دادن دندان یا پوسیدگی قابل توجهی را تجربه کرده اید، همه گزینه های موجود خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و از پرسیدن سوال نترسید. انتخاب مناسب انتخابی است که به بهترین وجه از سلامت کلی دهان شما حمایت می کند.
توصیه می شود که در تمام کلاس های لیزری که می توانید برای آموزش تکنیک ها و کاربردهای در حال تکامل لیزر خود شرکت کنید. چیزی به نام آموزش لیزر بیش از حد وجود ندارد. هر مربی می تواند مهارت هایی را به شما ارائه دهد که می تواند مفید باشد زیرا شما تلاش می کنید بهترین متخصص بهداشت دندان با لیزر باشید.

بسیاری از تولیدکنندگان لیزر نیز آموزش و/یا فیلم هایی برای کمک به شما دارند. با این حال، بیشتر این آموزش برای شروع شما کافی است. آموزش های اضافی به شدت توصیه می شود و شامل آموزش یا گواهینامه دقیق تر برای تکمیل تکنیک های شما و استفاده ایمن از لیزر شما در عمل می شود.

 

دنت منت - فروشگاه آنلاین کالای دندانپزشکی - Overdentures.jpg

امتیاز دهید
مشاوره و کسب اطلاعات در خصوص خرید تجهیزات و مواد دندانپزشکی

بیشتر بخوانید

سبد استعلام

ورود

ورود | ثبت نام
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

دسترسی سریع و آسان با اپ

نصب
×