چرا باید کودکانمان را به دندانپزشکی ببریم؟

چندین دلیل وجود دارد که چرا باید کودک خود را به طور منظم نزد دندانپزشک ببرید. اینجا چندتایی هستند:
  1. برای جلوگیری از مشکلات دندانی: معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به شناسایی و پیشگیری از مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و مال اکلوژن (ناهمترازی دندان ها) کمک کند.
  2. برای حفظ بهداشت دهان و دندان: کودکان ممکن است همیشه در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های خود کوشا نباشند، بنابراین معاینه دندان فرصت خوبی برای تمیز کردن حرفه ای برای از بین بردن پلاک و جرم دندان است.
  3. ایجاد عادات خوب دندانپزشکی: بردن کودک به دندانپزشک از سنین پایین می تواند به ایجاد عادات دندانی خوب کمک کند که تا آخر عمر باقی خواهند ماند. همچنین فرصتی برای کودک شما است تا در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان و نحوه مراقبت صحیح از دندان های خود بیاموزد.
  4. برای تشخیص علائم اولیه مشکلات دندانی: تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی اغلب می تواند منجر به درمان کمتر تهاجمی و کم هزینه شود. با آوردن مرتب کودک به دندانپزشک، می توان مشکلات احتمالی را قبل از جدی شدن تشخیص داد و درمان کرد.

به طور کلی، معاینات منظم دندانپزشکی بخش مهمی از حفظ سلامت دهان و دندان کودکان است

 

روش های رایج دندانپزشکی کودکان عبارتند از :

روکش های اس اس کراون (SSCs)

روکش های فولادی ضد زنگ برای ترمیم دندان های عقبی که به شدت پوسیده شده اند و نمی توانند پرکردگی های سفید را نگه دارند، استفاده می شود. زمانی که پوسیدگی دندان‌های پشتی درمان نشود، ممکن است دندان‌ها آسیب زیادی به مینا، عاج و گاهی عصب (پالپ) وارد کنند. در چنین مواردی، پرکردن های همرنگ دندان گزینه مناسبی نیستند و روکش های فولادی ضد زنگ ضروری هستند. این تاج های پیش ساخته به رنگ برش مناسب هستند. سپس روی دندان های شیری (شیری) سیمان می شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود تا زمانی که این دندان ها به طور طبیعی از بین بروند.

 

پرکننده های رنگی دندان (رزین کامپوزیت)

پرکردگی های رنگی دندان برای ترمیم دندان های جلو یا عقب یا جایی که ظاهر زیبایی مهم است استفاده می شود. کامپوزیت ها برای ترمیم دندان های شکسته و/یا نواحی پوسیده استفاده می شوند. سایه مواد ترمیمی کامپوزیت تا حد امکان با رنگ دندان های طبیعی مطابقت دارد.

 

اشعه ایکس (رادیوگرافی)

به طور کلی، کودکان بیشتر از بزرگسالان به اشعه ایکس نیاز دارند. دهان آنها به سرعت رشد می کند و تغییر می کند. اشعه ایکس اغلب می تواند ضعف هایی را در ساختار دندان نشان دهد (مانند دمینرالیزاسیون) که ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد. آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا معاینه اشعه ایکس را هر شش ماه یک بار برای کودکانی که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند توصیه می کند. کودکان با خطر کم پوسیدگی دندان کمتر به اشعه ایکس نیاز دارند. ما از رادیوگرافی دیجیتال استفاده می کنیم که تقریباً 1/4 تابش اشعه ایکس سنتی دندان را استفاده می کند.

 

تمیز کردن دندان (پیشگیری)

در طول ویزیت دندانپزشکی، دستیار دندانپزشک یا متخصص بهداشت ابتدا سابقه پزشکی کودک شما را با شما بررسی می کند. این کار برای اطمینان از اینکه دکتر دانستون و کارکنانش در مورد سلامت عمومی کودک شما به‌روز شده‌اند، به‌منظور بررسی هر عاملی که ممکن است به سلامت دندان کودک شما مربوط باشد، می‌پردازیم. سپس دهان کودک شما از نظر سلامت کلی دهان مورد بررسی قرار می گیرد. در مرحله بعد، دندان های کودک شما به طور کامل تمیز می شود تا پلاک و جرم (رسوبات تارتر سخت) که می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود از بین برود. پس از تمیز کردن، فلوراید روی دندان ها اعمال می شود تا به محافظت و تقویت نواحی ضعیف در برابر پوسیدگی کمک کند. برای یک کودک سالم، آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند حداقل هر شش ماه یک بار به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندان کودک شما ارزیابی شود. با این حال، اگر کودک شما نیازهای ویژه ای دارد یا بیشتر مستعد پوسیدگی دندان است، ممکن است دندانپزشک مراجعه های مکرر را برای مدیریت دقیق تر سلامت دهان و دندان کودک شما توصیه کند.

 

فلوراید تراپی

حفره ها زمانی ایجاد می شوند که ترکیب معدنی مینای دندان شما ضعیف شود. فلوراید باعث ترمیم مجدد مواد معدنی این لکه های کلسیم زدایی شده می شود، بنابراین به جلوگیری از حفره ها کمک می کند. سطح پایین فلوراید به طور طبیعی در برخی از آب‌ها یافت می‌شود. منابع آب شهری اغلب تا حد استاندارد خاصی فلوراید می شوند. فلوراید همچنین در بسیاری از محصولات خانگی مانند خمیر دندان، دهان شویه ها و حتی مقداری آب بطری یافت می شود.

دکتر دانستون رشد دندان‌های کودک شما را کنترل می‌کند تا میزان خاصی از فلورایدی که ممکن است کودک شما به آن نیاز داشته باشد را تجویز کند. به طور کلی، تعادل دقیقی بین فلوراید زیاد و فلوراید خیلی کم وجود دارد. فلوراید بیش از حد ممکن است به دندان های در حال رشد آسیب برساند و منجر به فلوروزیس شود. در حالی که کمبود فلوراید دندان های کودک شما را مستعد پوسیدگی می کند. فلوئوروزیس به اشکال مختلف ظاهر می شود که با ایجاد لکه های سفید بر رشد دندان های دائمی تأثیر می گذارد.

 

حفره ها (پوسیدگی)

پوسیدگی دندان (پوسیدگی) یک بیماری پیشرونده است که اغلب در کودکان بسیار کم سن شروع می شود. باکتری هایی که به طور معمول در دهان زندگی می کنند با قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها واکنش نشان می دهند و اسیدی ایجاد می کنند که به آرامی مینای دندان کودک شما را می خورد و همچنین می تواند به بافت حساس لثه آسیب برساند. با از بین رفتن مینای دندان، نقاط ضعفی در دندان ها ایجاد می شود. این نواحی ضعیف به حفره تبدیل می‌شوند که به تنهایی می‌تواند منجر به آسیب عصبی غیرقابل برگشت و کشیدن زودهنگام دندان کودک شما شود.
باز هم، درمان زودهنگام کلید است. به محض شناسایی یک حفره، دندانپزشک اطفال شما می تواند دندان را با استفاده از پرکردگی های همرنگ دندان ترمیم کند. اگر حفره بیش از حد عمیق باشد، ممکن است نیاز به درمان عصب پالپوتومی و روکش فولاد ضد زنگ یا کشیدن دندان باشد. مسواک زدن موثر و نخ دندان کشیدن، استفاده صحیح از فلوراید و یک رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش میزان پوسیدگی کمک کند و به کودک شما کمک کند لبخندی شاد و بدون حفره داشته باشد!

 

مراقبت های اولیه ارتودنسی (Interceptive)

هرگز زود نیست که مراقب رشد دهان و دندان کودک خود باشید. دکتر دانستون می تواند مال اکلوژن (دندان های شلوغ یا کج) یا مشکلات گاز گرفتن را شناسایی کند و به طور فعال برای هدایت دندان ها در هنگام بیرون آمدن در دهان مداخله کند. درمان ارتودنسی رهگیری می تواند از درمان گسترده تر در آینده جلوگیری کند. دکتر دانستون پیشرفت نیش و رشد فک کودک شما را با معاینات معمول دندانپزشکی بررسی می کند. این ارزیابی زودهنگام از دندان های کودک شما ممکن است از انجام کارهای گسترده ارتودنسی در آینده او جلوگیری کند.

 

کشیدن دندان (درآوردن دندان)

کشیدن دندان تنها به عنوان آخرین راه حل در مورد پوسیدگی شدید دندان انجام می شود. اگر دندان مولر اولیه زودرس برداشته شود، یک نگهدارنده فضایی قرار داده می شود. برخی از کشیدن ها به دلایل ارتودنسی برای کمک به تسهیل تراز دندان در هنگام وجود دندان های شلوغ مورد نیاز است. دندان های شیری برای حفظ فاصله صحیح در فک کودک شما برای دندان های دائمی ضروری هستند.

 

درمان پالپ (پالپوتومی – پالپکتومی)

پالپ تراپی (پالپوتومی) درمان اعصاب و رگ های خونی عفونی در دندان ها است. پالپ درمانی معمولاً به دو دلیل ضروری می شود: یا در نتیجه پوسیدگی وسیع دندان (حفره های دندانی) یا در نتیجه آسیب دندان. عدم ارائه پالپ درمانی لازم می تواند منجر به درد، عفونت، تورم یا از دست دادن دندان کودک شما شود.
بسیاری از حفره ها ممکن است آنقدر عمیق باشند که تا عصب کشیده شوند و اغلب باعث درد و ناراحتی می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، قسمت عفونی عصب باید برداشته شود. عصب سالم باقی مانده دست نخورده باقی می ماند و دارو می شود. هدف از پالپوتومی افزایش طول عمر دندان شیری و در نتیجه اجتناب از کشیدن و حفظ فضا تا زمان رویش دندان دائمی است. به عبارت دیگر، دندان را می توان برای جویدن غذا و حفظ فضای مناسب برای دندان های دائمی حفظ کرد و همچنین به کودک شما برای حفظ لبخند سالم و شاد کمک کرد.

 

فیشور سیلانت ( درز گیر ها)

سیلانت ها پوشش های پلاستیکی نازک و سفید رنگی هستند که روی قسمت های بالایی یا سطوح جویدنی دندان های عقبی اعمال می شوند و در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر هستند. حفره ها و شیارهای طبیعی روی سطوح جونده دندان اغلب می توانند پلاک را جمع کنند. این شیارها و شکاف‌های کوچک در کودکان و نوجوانان بیشتر مستعد ابتلا به حفره‌ها هستند و کمترین بهره را از فلوراید موضعی می‌برند. سیلانت ها و فلوراید با هم کار می کنند تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. به طور متوسط، درزگیرها با نگهداری مناسب بین 5 تا 10 سال دوام می آورند. در هر معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک سالم بودن سیلانت ها را بررسی می کند. برای طولانی‌تر کردن عمر سیلانت‌های کودکتان، از غذاهای ترد و جویدن یخ و آب نبات‌های سفت خودداری کنید (مانند Jolly Ranchers، Lifesavers و غیره).

 

نگهدارنده فضا ( Space Maintainers)

نگهدارنده فضا زمانی استفاده می شود که یک دندان شیری زودتر از موعد از بین رفته (یا کشیده شده باشد) تا فضایی را برای دندان دائمی در حال رشد نگه دارد. اگر فضا حفظ نشود، دندان‌های دو طرف محل استخراج می‌توانند به داخل فضا کشیده شوند و از رویش دندان دائمی در موقعیت مناسب خود جلوگیری کنند. هنگامی که دندان دائمی او که جایگزین دندان کشیده شده می شود، فضای نگهدارنده از دهان کودک شما خارج می شود.

امتیاز دهید
مشاوره و کسب اطلاعات در خصوص خرید تجهیزات و مواد دندانپزشکی

بیشتر بخوانید

سبد استعلام

ورود

ورود | ثبت نام
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

دسترسی سریع و آسان با اپ

نصب
×